Teaching and learning and inclusive practices

Code: PMPE1002
Course: Professional Master's in Education
Credits: 2
Hourly load: 30
Syllabus: Culture, knowledge and human emancipation. Children, young people and adults in school. Ways of teaching and learning in school. Teaching and learning processes.
Bibliography: Bibliografia básica:
FREITAS, M. C. O aluno incluído na educação básica. São Paulo: Cortez, 2013.
FREITAS, Marcos Cesar (Org.). Desigualdade social e diversidade cultural na infância e na juventude. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
MEIRIEU, Philippe. A pedagogia entre o dizer e o fazer: a coragem de recomeçar. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MOYSÉS, M. A. A. A institucionalização invisível: Crianças-que-não-aprendem-na-escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
PATTO, M. H. S. A Produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.
RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus Editorial, 2006
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
__________. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Transparência Pública
Acesso à informação

© 2013 Universidade Federal do Espírito Santo. Todos os direitos reservados.
Av. Fernando Ferrari, 514 - Goiabeiras, Vitória - ES | CEP 29075-910